استفاده از «بهینه‌سازی باتری» در تلفن Pixel Pixel Phone راهنما-مستر انرژی پلاس

باتری لیتیومی یک باتری الکتروشیمیایی است که از لیتیوم به عنوان یک عنصر شیمیایی استفاده می‌کند. باتری‌ها را برای مدت طولانی بدون استفاده نگذارید، چه در محصول و چه در انبار. هنگامی که باتری به مدت 6 ماه استفاده نشده است، وضعیت شارژ را بررسی کنید و باتری را در صورت لزوم شارژ یا دور بیندازید.

از این رو، در باتری هایی که در حال شارژ شدن باشند، آند قطب مثبت است، در حالیکه در باتری در حال دشارژ شدن (در حال مصرف شدن) قطبی منف خواهد بود. هر باتری، از یک الکترود منفی مثبت (کاتد و آند)، یک جدا کننده و یک محیط رسانا (الکترولیت) برای انتقال یون‌ها، ساخته شده است. این درحالیست که ترکیب آند و الکترولیت، قطب یا سر منفی را می‌سازد. حتی انسان های ماقبل تاریخ می دانستند چگونه چوب را بسوزانند که انرژی موجود در چوب آزاد شود و انرژی دیگری به نام گرما با تبدیل شیمیایی (که احتراق نام دارد) به وجود آید. در انقلاب صنعتی یعنی قرن هجده و نوزده هنر تازه‌ایی را کشف کردیم.

روش های جلوگیری از تاثیرات حافظه در باتری

ترکیب شیمیایی اصلی الکترودها را می‌توان با جریان الکتریکی معکوس، بازیابی کرد. به عنوان مثال می‌توان به باتری‌های اسید-سرب که در وسایل نقلیه استفاده می‌شوند و باتری‌های لیتیوم-یون که برای تجهیزات الکترونیکی قابل حمل مانند لپ تاپ‌ها و تلفن‌های همراه استفاده می‌شود، اشاره کرد. ۞ ( فرانسوی ، اِ ) بمعنی دستگاهی که از یک سری پیل ۞ و آکومولاتور ۞ تشکیل شده است و برای ذخیره و تولید الکتریسته در اتومبیل و وسائل دیگر بکار رود. دستگاهی که در حکم مخزن الکتریسته و عبارت از ابزاری الکتروشیمی است . در هر خانه از این دستگاه چند صفحه ٔ مثبت و بهمان تعداد صفحه های منفی قرار گرفته و جنس صفحه ها از سرب یا از ترکیبات فلز مزبور است . این صفحه ها بوسیله ٔ صفحات عایقی که معمولاً از چوب ، لاستیک و شیشه ساخته شده از یکدیگر جداگشته اند، تمام صفحات منفی و مثبت با همدیگر متصل اندو با علامت ( + ) یا ( – ) مشخص میباشند.

البته در نوعی خاص از باتری ها نیز قطب ها به صورت قطری قرار می گیرند که باید در هنگام انتخاب سر باتری به آن توجه کافی را داشته باشیم. در جواب پرسش ترمینال چیست؟ باید گفت که ترمینال یک قطعه فلزی با رسانایی الکتریکی بسیار بالا بوده که از یک طرف به خروجی باتری و از طرف دیگر به یک سیم برای انتقال جریان متصل می شود. لازم به ذکر است که عملکرد قطعات الکترونیکی درون ماشین بسیار به سر باتری وابسته است چرا که این وسیله به نوعی مجوز عبور جریان را می دهد.

باتری سرب-اسید (Lead-Acid)

پس الکترون‌ ها از طریق الکترود منفی و همچنین سیم رسانا در مدار شارش پیدا خواهند کرد. این الکترون ‌های جریان یافته در مدار الکتریکی، به الکترود مثبت وارد می شوند. همانطور که مشخص است، الکترون‌ و یون‌ ها به وسیله واکنش ‌های شیمیایی که در الکترولیت اتفاق می افتد در جریان اند. انواع مدل‌های نیکل (نیکل کادمیوم یا نیکل هیدرید) هم، از محبوب‌ترین باتری‌های قابل شارژ در سراسر جهان محسوب می‌شوند. باتری‌های لیتیوم یون نیز در تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این باتری‌های به نسبت سایر مدل‌ها، از قیمت گران‌تری برخوردار هستند.

از جمله انواع باتری های شارژ نشدنی می توان به باتری قلیایی، روی- کربن، پیل‌‌ های نقره اکسید، پیل‌‌ های لیتیومی و پیل ‌‌های روی- هوا اشاره کرد. در اینجا، یون ها در اثر واکنش شیمیایی اکسایش، میان الکترولیت و آند آزاد می شوند. در واقع با انباشته شدن الکترون ها در اطراف آند، آنها از طریق سیمی که میان آند و کاتد گذاشته شده است، به سمت کاتد حرکت می کنند. این حرکت الکترون ها سبب بوجود آمدن جریانی الکتریکی می گردد که در نهایت می تواند برق دستگاه های متصل به این سیم را تامین نماید. کاتد و آند به وسیله جریان الکتریکی تعریف می شوند و در حقیقت نوعی الکترود هستند.

بروز پدیده تخلیه خود به خود ناشی از عوامل داخلی و همچنین در برخی موارد عوامل خارجی (برق دزدی ) موجب تخلیه الکتریکی در باتری می گردد. همچنین به دلیل چند سطحی شدن غلظت الکترولیت ( ته نشین شدن اسید ) برخی اختلالات در باتری به شرح ذیل به وقوع میپیوندد. به دلیل این که در یک باتری سیلد هنگامی که به آب نیاز است، نمی توان آب اضافه کرد و نمی توان غلظت ویژه آن را با هیدرومتر https://mrenergyplus.com/ اندازه گرفت. پیل‎های سوختی در واقع اصلا باتری نیستند، هرچند با توجه به تولید انرژی الکتریکی از طریق واکنش‎های شیمیایی بسیار مشابه باتری عمل می‎کنند. نظرات مختلفی در مورد صحت این موضوع (و در صورت صحت علت رخداد آن) وجود دارد.

اگر دقت کرده باشید، دو الکترود باتری از دو ماده متفاوت ساخته شده‌اند. یکی از الکترود‌ها تمایل به جذب الکترون‌ها داشته و دیگری به راحتی الکترون‌ها را عبور می‌دهد. بدیهی است که اگر هر دو الکترود جنس یکسانی داشتند، هیچ جریانی شارش پیدا نمی‌کرد. برای اینکه درک بهتری از این موضوع داشته باشیم، اجازه دهید نگاهی به تاریخچه‌ الکتریسیته در سال 1792 میلادی داشته باشیم.

باتری و پیل سوختی از نظر تولید انرژی الکتریکی عملکرد یکسانی دارند و هر دو با واکنش شیمیایی انرژی الکتریکی را تولید می کنند. در باتری واکنشگرها در درون باتری قرار دارند و در طول واکنش ها مورد استفاده قرار می گیرند و مجددا باتری باید شارژ شود و اگر غیر قابل شارژ باشد باید دور انداخته شود. بنابراین تولید الکتریسیته تا زمانی که سوخت تامین شود ادامه دارد که به طور مثال یک دستگاه با پیل سوختی نیازمند سوختگیری است نه شارژ مجدد. همانطور که بیان شد، باتری ها از یک یا چند سلول الکتروشیمیایی کوچک داخلی تشکیل شده ‌اند.

  • از معایب این باتری‎ها می‎توان به وزن بسیار سنگین و حجم نسبتا بزرگ این باتری‎ها اشاره کرد.
  • باتری‌های لیتیوم یون با استفاده مناسب می‌توانند تا چند سال عمر مفید داشته باشند.
  • باتری‌های اولیه از سلول‌های الکترو شیمیایی ساخته شده‌اند که واکنش الکتروشیمیایی‌شان غیر قابل بازگشت است.
استفاده از «بهینه‌سازی باتری» در تلفن Pixel Pixel Phone راهنما-مستر انرژی پلاس

توسط مجتبی شکوری

مجتبی شکوری