از ویرانه های ساواک تا شبه ارتشی عظیم بخش دوم

آرمان شیرازی محترم، متأسفانه به میزان شگفت‌انگیزی دچار سوءتفاهم شده‌اید، از جمله بی‌گمان به این علت که، این‌گونه که از طرح پرسش‌هایتان بر می‌آید، حتی درست درنیافته‌اید که کدام جمله‌ها را از متن کتاب نقل کرده‌ام و کدام‌ها را خودم نوشته‌ام. کلیه حقوق این سایت برای موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی محفوظ است. در صورت بروز هر گونه مشکل در فرآیند تأمین و ارسال، به مشتری اطلاع رسانی خواهد شد و مبلغ پرداخت شده به مشتری ، عودت خواهد شد.

پس از بازرسی بدنی و گرفتن وسایل، لباس زندان به آن‌ها داده می‌شد. در اتاق تمشیت یا اتاق زیر هشت، از شوک برقی برای شکنجه استفاده می‌شد که این ابزار را به نقاط حساس بدن نظیر شقیقه، زبان و لب، سینه و تمام اندام تحتانی وصل می‌کردند. علاوه بر این برای برخی افراد، سوند الکترونیکی به کار می‌بردند که با واردکردن آن به مجرای ادراری، عذاب جانکاهی را برای او به وجود می‌آورند.

اما با شکست خوردن این نقشه و عدم توانایی آنها در یافتن چنین پایگاهی، کوشیدند از طریق معدود عوامل نفوذی خود در رده های مختلف مشاغل دولتی و نظامی چنین جناحی را جعل کنند. البته این تاکتیک نیز به معنای براندازی نظام بود و در مرحله بعدی به عنوان پلی برای استقرار یک رژیم مارکسیستی در ایران عمل می نمود. اما پس از به نتیجه نرسیدن این برنامه ها، طرح کودتای چ‘ مد نظر قرار گرفت.

دست زدن برای چپ های بریده ای کخ شیفته نئولیبرالیسم جهانی و همدم نئولیبرالهای بومی شده و پای قرص نشریات آنان از دست شرق و سازندگی شده اند، کمکی به برخورد صادقانه و آموزنده برای آینده نکرده که ره به خطا می برد. نگاهی کنید به سرنوشت سلف اینها که در روزنامه اطلاعات سری دوزی کرد تا به سنوشت محتوم و غم انگیزتر دنباله هایش پی ببرید. البته در نبود حساب و کتاب و دادگستری مستقل ، در آن روزها که ساواک جدید در حال بازسازی بود. حکومت جدید چنان جوی ایجاد کرد که توانست بتدریج همه ی نیروهای سیاسی را سرکوب کردند. ۳- خود کتاب است که همان‌طور که نوشته‌ام، از کسانی یاد کرده که ادای چریک‌ها را در می‌آوردند و کسانی را کتک می‌زدند.

۱۰.۳ – انحلال ساواک توسط بختیار

از ویرانه های ساواک تا شبه ارتشی عظیم بخش دوم اين افراد پس از «فتح خرمشهر» سپاه را در کنترل خود گرفتند و پس از فرماندهی مرتضی رضائی (قائم مقام فعلی) بر سپاه که مدت کوتاهی داشت، «سبزوار رضائی ميرقائد» که به نام محسن رضائی شهرت دارد، با حکم آيت الله خمينی فرماندهی سپاه پاسدارن را بر عهده گرفت. کسان ديگری چون محسن آرمين و برخی از نيروهای محمد منتظری در گارد دانشگاه نيز در همين مقطع به سپاه پيوستند. پس از تخصيص بودجه ۱۲۰ ميليون تومانی به سپاه از سوی دولت موقت سپاه قدرتمند تر از قبل تصميم به ادغام ساير نيروها در خود گرفت. محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسدارن تا سال 76 خورشیدی بود.

  • (۱۵) بهنورد، مسعود، از سیدضیا تا بختیار چاپ هفتم، تهران، انتشارات جاویدان، ۱۳۷۷ش.
  • از قضا روزگار این مستند و ادامه آن همدلی و همگرایی با نگرش چپ دارد .- البته این را در پاسخ شما نوشتم .
  • این موزه از جمله مقاصد گردشگری سیاه محسوب می‌شود که رنج زندانیان در زیر شکنجه را روایت می‌کند و از همین نظر با سایر موزه‌های تهران تفاوت دارد.
  • اعضای حزب توده که مشی خود را مسخ انقلاب اسلامی قرار داده بودند به اقداماتی دست زدند که با انجام برنامه هایی یک نوع کودتای خزنده را در کشور ایجاد نمایند.
  • ماشینش را داده‌بود که ماشین‌شویان کنار جوی آب بشویند.

در سال ۱۳۵۲، سیا مرکز فرماندهی خود را در خاورمیانه به ایران منتقل کرد. «ساواک» علاوه بر همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی-امنیتی داخلی، با سازمان‌های جاسوسی دنیا خصوصاً سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) نیز همکاری داشت. بعد از تشکیل ساواک، نیروهای سیا به ساواک آمدند و کارکنان و مسئولانش را آموزش دادند.

اتاق معرفی خاندان پهلوی

آمریکا، انگلیس و اسرائیل در سازماندهی، آموزش و تجهیز ساواک از ابتدای شکل‌گیری نقش اساسی را دارا بودند و در واقع این سازمان را به یکی از ابزارهای اصلی تداوم وابستگی رژیم شاه به غرب تبدیل کردند. «نقش «ساواک» و «کا گ ب» در تولد نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران». «نحوه شکنجه مخالفان و متهمان سیاسی و تأسیس کمیته مشترک ضد خرابکاری».

نیروهای چپ، گروه‌های چریکی، جبهه ملی و روحانیون از جمله گروه‌های مخالف رژیم شاه بودند که ساواک برای مقابله با هر کدام حربه‌ای را در نظر گرفته بود. ساواک تا اواسط سال ۱۳۵۶ توانست با سیاست‌های مختلف خود علیه مخالفان و نیز کنترل دولت‌مردان و کارمندان دولت و…. اما با بالا گرفتن اعتراضات مردمی، به ویژه اوج‌گیری نهضت مردمی ـ مذهبی امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) ساواک دیگر نتوانست به تداوم حیات رژیم کمک کند. تحقیق در مورد ساواک ساواکسازمان امنیت و اطلاعات کشور که معمولاً به اختصار ساواک خوانده می‌شود، از روز ۱۰ بهمن سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۷ سازمان اصلی پلیس امنیتی و اطلاعاتی ایران در زمان سلطنت محمدرضاشاه پهلوی بود که قدرت و اختیارات بسیاری در توقیف و بازجویی افراد داشت. این سازمان به ویژه در سالهای دهه ۱۳۵۰ و قبل از پیروزی انقلاب ۵۷ و سرنگ …

طرح اولیه این شرکت در ابتدا با ایده و تلاش دو دانشجوی خلاق راه اندازی گشت . 2- وظایف ساواک جمع‌آوری و کسب اطلاعات لازم برای حفظ امنیت ملی، کشف جاسوسی و کسب اطلاعات دربارة افرادی که قوانین مربوط به اقدامات ضد سلطنت، مخالفت مسلحانه، جنایات نظامی و سوء قصد به جان شاه و ولیعهد را نقض کرده باشند. حزب توده وضع بهتری نداشت به جز زندانیان آزاد شده و رهبران قبل از کودتای ۲۸ مرداد که به ایران بازگشته بودند کسان دیگری در رهبری وجود نداشت. در این ستیز, آقای فرهمند راد نخست، در تأیید آقای تقی زاده، سازمان فدایی را زیر ضرب میگیرد و سپس, به شکل انتقادی, تاریخچه ساواک حزب توده را از سر راه بکنار می افکند. در نگاه خواننده، اینگونه برخورد نه مسئولانه و نه اصولی است.

اطلاعات جاذبه گردشگری

توسط مجتبی شکوری

مجتبی شکوری