رساله طراحی فرهنگسرا با رویکرد معماری اصیل ایرانی معمار 98 | memarinavaz

اغلب لوازم اطفا  حریق در راهرو ها قرار می گیرند و اگر وجود شان در این از قبل در نظر گرفته نشده باشد ،می توانند به موانع خطر ناکی تبدیل شوند واز این رو باید محل های خاصی را برای ان ها پیش بینی نمود . بروز نمایش در فضا های نمایشی وخسارات وتلفات ناشی از ان اغب از عدم دقت در انتخاب وساخت موارد به کار رفته در ساختمان وتجهیزات ان ورعایت سایر پیش بینی های لازم برای جلو گیری از تو سعه ی اتش وبه خصوص ایجاد دود می باشد . به طور کلی باید در اسکلت ساختمان حد اقل دو ساعت در مقابل اتش مقاومت داشته باشد واز مواد قابل
اشتعال در ساخت دکور ها وبرای پوشاندن دیوار ها وسقف استفاده نشود و مواد جاذب صدا وسایر تجهیزات اکوستیکی نیز تا حد مطلوبی در مقابل اتش مقاومت داشته باشد . تجهیزات اطفا حریق در فضا های نمایشی شامل کشف کننده های دود وحرارت ،شلنگ های قرقره ای ،کپسول های کربنیک و کپسول های پودری هستند.

آرشیو شیت بندی دستی معماری

اینگونه نور پردازی از طریق پنجره ها و نور گیر های معمولی به اشکال و ابعاد مختلف و در مکانهای مناسب در دیوارها انجام می شود.پنجره ها و نورگیر ها معمولا یا در ارتفاعی که بازدید کننده قادر به دیدن محوطه ی بیرون باشد و یا در ارتفاعی بالاتر نصب می شود. دیوارهایی که پنجره ها با ارتفاع معمولی بر روی آنها نصب شده،غالبا بدون استفاده هستند و علاوه بر آن اشیاء نمایشی که بر روی دیوار مقابل این پنجره ها نصب شده اند نیز به خاطر وجود نور از مقابل دارای انعکاس هستند که مانع دید کامل وروشن می گزدد.با این وجود،اینگونه پنجره ها برای اشیایی که روی دیگر دیوار ها و در زاویه ای درست نسبت به منبع نور قرار دارند،نور مناسب و دلپذیر به وجود می آورند. در اغلب كتابخانه ها حداقل90%كتابها داراي عرضي كمتر از 230 ميليمتر هستند و عملا مي توان قفسه هاي با عمق ميليمتر را استاندارد فرض كرد.در صورت بكارگيري قفسه هاي دو طرفه با عمق 450ميليمتر حتي صرفه جويي بيشتري در فضا به عمل مي آيد.چنانچه نگهداري كتابهايي با ابعاد كمي بزرگتر مرد نظر باشد عمق 490ميليمترجوابگوست.طبق يك قاعده تجربي در يك كتابخانه 80%قفسه ها 200ميليمتري،15%آنها 250 ميليمتري و 5% آنها 300 ميليمتري هستند. نمای لعاب دار ساختمان را به میدان باز می کند و اتاق مطالعه منظره ای از شهر را ارائه می دهد. طبقه همکف شامل یک قسمت پذیرایی و مکانی برای ملاقات افراد با یکدیگر و همچنین فضایی برای جوانان و فضایی برای سالمندان است.

  • طبق ضوابط طراحی فرهنگسرا ، کتابخانه این مجموعه باید در فضایی با نورگیری مناسب و به دور از هیاهوی محوطه باشد.
  • رساله معماری اقليم سرد بواسطه سازوكارهاي انديشيده شده توسط معماران و استفاده از مصالح بوم آور، رام گشته بود.
  • جهت طراحی مجموعه فرهنگی ، هنری و فرهنگسرا توسط مهندسین خلاق و با تجربه در این زمینه ، با ما تماس بگیرید.
  • ابعاد صندلی تماشاگران طبق استاندارد ها حداقل عرض ۴۵ سانتیمتر را باید داشته باشد و فاصله ی پشت تا پشت صندلی ها حداقل ۹۰ سانتیمتر باشد و تا ۱/۱ متر نیز می تواند باشد.
  • تجهيزات اطفاء حريق در فضاهاي نمايشي شامل كشف‌كننده‌هاي دود و حرارت، شلنگ‌هاي قرقره‌اي، كپسولهاي گاز كربنيك و كپسول‌هاي پودري هستند.
نقشه و تجهيزات مربوط به پشت صحنه نيز بايد به گونه‌اي طراحي شده باشد كه از آتش‌سوزي و گسترش آتش برنامه فیزیکی فرهنگسرا جلوگيري كند. ميزان شيب در طبقه همكف جايگاه براي حفظ امنيت تماشاگران و سهولت رفت و آمد افراد معلول كه با صندلي چرخ‌دار حركت مي‌كنند، حداكثر 10% است و شيب‌هاي بيشتر بصورت پله‌اي بايد طراحي شوند كه حداكثر آن 35% است. د- نوع ديگر از تئاتر كه تركيبي از موارد بالاست در دوران معاصر مورد توجه طراحان بوده است. اين نوع تئاتر با برخورداري از يك صحنه انعطاف‌پذير براي تبديل به شكلهاي مختلف از خصوصيتي مستقل برخوردار است. صحنه در اينگونه تئاترها مي‌تواند با جابجايي صندلي‌ها و قسمتهايي از كف به صورت ايواني – ميداني و هلالي ظاهر شود به اينگونه صحنه‌ها چندشكلي مي‌گويند. در مقابله با حريق حفظ اشیاء متعلقات موجود و حفاظت از بازديدكنندگان امری اساسی می باشد .

کانسپت در ضوابط طراحی فرهنگسرا

طبق يك قاعده تجربي در يك كتابخانه 80% قفسه‌ها 200 ميلي‌متري، 15% آنها 250 ميلي‌متري و 5% باقيمانده 30 ميلي‌متر هستند. خرید محصول توسط کلیه کارت های شتاب امکان پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود محصول در اختیار شما قرار خواهد گرفت و هر گونه فروش در سایت های دیگر قابل پیگیری خواهد بود. با عضویت در سایت دانلود عمران و معماری میتوانید – بصورت دائمی و بدون محدودیت دانلود – از سایت استفاده نموده و فایل های مورد نیاز خود را در زمینه عمران، معماری و ساختمان دانلود نمایید. ج)امکان به نمایش گذاشتن اشیاء بیشتری را در فضای نمایشگاه امکان پذیر می سازد.

رساله طراحی فرهنگسرا با رویکرد معماری اصیل ایرانی معمار 98 | memarinavaz

در امتداد این محور مشترک و پویا، سه “جعبه” امکان نمایش، کنسرت، اجرا، نمایشگاه و نمایش فیلم را فراهم می کند. جعبه‌هایی که تقریباً شناور به نظر می‌رسند، در سطوح جداگانه قرار گرفته‌اند تا سرسرای مخصوص به خود را برای آنها فراهم کنند تا بتوانند به طور مستقل عمل کنند. علاوه بر این، طبقه همکف با فضاهای عمومی مانند یک کافه با یک کتاب فروشی در سمت شهر و یک رستوران به سمت دریا فعال شده است. تئاتر روباز در میدان ادامه برنامه های فرهنگی در امتداد محور فرهنگی است. در روند طراحی مرکز فرهنگی Singkawang، ما از شرایط موجود در سایت و خود ساختمان بسیار قدردانی می کنیم. ما استفاده مجدد تطبیقی ​​را به عنوان رویکرد طراحی خود در نظر گرفتیم و روش MIT (اصلاح، مداخله و تبدیل) را تا حد امکان به حداقل ممکن انجام دادیم تا روح مکان، حافظه و اصالت سینمای قدیمی را حفظ کنیم.

توسط مجتبی شکوری

مجتبی شکوری