طراحی داخلی مطب دندانپزشکی دکتر بلوکات

۱۴ یک محل جهت نگهداری موقت زباله باید در کلینیکدندانپزشکی وجود داشته باشد. ۱۰ در کلیه اتاق ها راهروها و سالن ها محوطه توالتها باید دارای زباله دان دربدار زنگ نزن و مجهز به کیسه زباله باشند. ۲ دیوار و سقف کلیه اتاق ها راهروها انبار ها و سالن بایستی سالم بدون شکستگی و درز باشد. ۱۰ در و پنجره ها بایستی سالم و رنگ آمیزی شده باشند البته پنجره های آلومینیومی نیاز به رنگ آمیزی ندارد. برای دست پیدا کردن به این هدف مهم باید سلیقه و نیاز های کارفرما با هنر و علم طراح عجین بشود. توجه داشته باشید که در طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی، فضاهایی همچون پذیرش و اتاق انتظار به نورهای گرم، دعوتکننده و آرامشبخش نیاز دارند. متریال مورد استفاده در چنین فضاهایی علاوه بر زیبایی و هزینۀ مناسب، میبایست ویژگیهای دیگری از جمله دوام، قابلیت شستشو، مقاومت در برابر نفوذ آب و عاری بودن از هرگونه خلل و فرج را داشته باشد. فضاهایی که شباهت زیادی به مطب پزشک دارند، موجب ایجاد استرس در افراد شده و ممکن است آنها را از ادامه انجام اقدامات مربوط به زیبایی منصرف کند. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که دیدن گونههای خاصی از طبیعت به سادگی میتواند استرس را در عرض پنج دقیقه یا کمتر کاهش دهد.

زیرا معمولا مراجعه کنندگان به این کلینیک دارای استرس هستند و ما میتوانیم با طراحی مطب زیبا از میزان استرس افراد کاهش دهیم. طراحی مطب دندانپزشکی رنگ های انتخابی برای دکوراسیون داخلی مطب باید به گونه ای باشد که بیماران که با درد های روحی و فیزیکی خود مراجعه کرده اند، استرس و ترس به آنها راه پیدا نکند و باعث آرامش آن ها شود رنگ سبز و آبی و قهوه ای با ترکیب روشن تر می تواند ظاهر جذاب و مدرن و برای مراجعه کنندگان فضای آرام بخشی ایجاد کنند. و حتی گاهی توافق می شود که شماره ایمیل هم ذکر بشود. برای این منظور می توانید پنجره های متعدد در فضا تعبیه کنید تا نور طبیعی کلینیک فراهم گردد. دلیل اول : اینکه دو قشر در این فضا حضور دارند.

اولین قدم این است که رنگ و فضای دکوراسیون شما با چیدانمان دکوراسیون مطب هماهنگی داشته باشد. همچنین پوششی که برای سطوح مختلف استفاده می شود باید طوری باشد که به راحتی قابل پاکیزه شدن باشد و در برابر رفت و آمد مداوم افراد مقاومت زیادی داشته باشد و بتواند عمر مفید خوبی داشته باشد . بر خلاف پارکت، در برابر رطوبت مقاوم هستند و قیمت نسبتا مناسبی هم دارند. در ضمن، باید کمدهای مناسبی هم برای نگهداری پرونده های بیماران، مواد و مطالب بازاریابی و دیگر موارد داشته باشید. بدین گونه اگر به درستی طراحی شود، تأثیر مثبت بر روی بیماران خواهد داشت و برعکس اگر فضای مناسبی نداشته و تاریک و استرس آور باشد می تواند تأثیری منفی بر روحیه مراجعه کنندگان داشته باشد و حضور در مطب یا کلینیک را برایشان خسته کننده و دردآور سازد. رنگ میتواند احساسات انسان را برانگیزد و تأثیر مستقیمی روی مغز داشته باشد. به عنوان مثال مبلمان با فرمهای منحنی و نرم احساس امنیت و آرامش بیشتری را نسبت به مبلمان تیزگوشه به بیمار القا میکند. انواع فرم به دو دستۀ کلی تقسیم میشوند: تیزگوشه و منحنی و به طور کلی میتوان گفت که فرمها، خطوط و فضای موّاج و نرم احساس آرامش بیشتری را به مخاطب القا می کنند.

یکی از عوامل بسیار مهمی که سبب میشود انسان با قرار گرفتن در برخی از فضاها و مکانها احساس شادی کند و بیشترین لذت را از بودن و ماندن در آن محیط ببرد یا بالعکس در فضاها و مکانهایی غمگین، دلمرده، افسرده و بیقرار شود نور و نورپردازی است؛ به همین علت است که امروزه در طراحی فضاهای درمانی توجه بسیار ویژهای به مبحث نور و نورپردازی می شود. استفاده از رنگهای ملایم و روشن به همراه نورپردازی اصولی برای طراحی میز پذیرش پیشنهاد میشود. ۲ برای کلیه اتاق ها نور و تهویه مناسب باید در نظر گرفته شود. ۳ کلیه اتاق های کلینیک بایستی دارای دستشویی مجهز به آب سرد و گرم و حوله کاغذی باشند. ۱۵ کلیه پنجره های بازشو به فضای باز و یا حیاط خلوت مجهز به توری فلزی باشند. ۱۵ وجود فضای کافی برای جانمایی ۵ یونیت دندانپزشکی در کلینیک دندانپزشکی الزامی می باشد. این بهترین تبلیغ و در واقع موثر ترین تبلیغی است که در واقع به صورت غیر مستقیم می توان برای هر مطبی انجام داد و با جلب اطمینان بیمار کاری کرد که نه تنها دفعات بعدی به انجا مراجعه کند بلکه ان مطب را نیز به دیگر دوستان و آشنایان خود پیشنهاد دهد.شک نکنید هزینه ای که برای مبحث طراحی داخلی مطب خود انجام می دهید در واقع یک نوع سرمایه گذاری خواهد بود.

در راستای طراحی هر چه زیباتر و رضایت بخش تر دکوراسیون مطب و همچنین بازسازی فضای داخلی، همکاری مستقیم مجموعه ی پایا دکور با پزشکان محترم بسیار مفید واقع شده است و تمامی موارد به صورت توافقی تعیین می گردد. این روزها که رقابت بین پزشکان زیادتر شده است، بدون شک، بیماران به دنبال کلینیکی می گردند که بهترین خدمات را به آن ها ارائه دهد. چنین فضایی ضمن تأمین نیازهای روانی کاربران، تنش و اشتباهات کمتری را برای آنها به دنبال خواهد داشت و در نتیجه به افزایش راندمان کاری کل مجموعه منجر خواهد شد. آقای محمدرضا علمیفرد بنیانگذار راحتدارو گفت: با توجه به آمار بالای مرگ و میر در اثر دنبال نکردن فرآیند درمان و عدم مصرف صحیح و به موقع داروها، ما بستری نرمافزاری با رابط کاربری ساده طراحی کردهایم که فرآیندهای مرتبط به مدیریت مصرف دارو و درمان را به صورت شخصیسازی شده برای کاربران راحت میکند. برای این بخش میتوان یک جزیره در مرکز سالن یا در مجاورت ورزشگاه در نظر گرفت.رویکرد ایده آل این است که ناحیه آماده سازی را در مرکز قرار داد تا فاصله آن از اکثر تخت های درمان کم و بیش یکسان باشد.

بهتر است که محیط یک کلینیک زیبایی گرم و دوستانه باشد و احساس آرامش و اعتماد را به مراجعهکنندگان و کارمندان آنجا منتقل کنند . توصیه میشود در فضاهایی که نیاز به تحرک و پویایی بیشتری دارد، از طیف رنگهای گرم استفاده شود. با بهرهگیری از معماری داخلی فضاهای درمانی و توجه به عواملی خاص میتوان بر اساس اصول زیباییشناسی و عملکردی معماری، به خلق فضاهایی مناسب و واجد ارزشِ فضایی پرداخت تا استرس و اضطراب بیماران را کاهش داد و حتی در جهت ارتقای سلامتی افراد گام برداشت. اما اگر این امکان وجود ندارد باید از لوستر های مناسب استفاده نماییم. لازم به ذکر است که داشتن یک کلینیک یا مطبی که همزمان از نظر اصولی استاندارد، از نظر بصری زیبا بوده و آرامش و امنیت کاربران را فراهم آورد، نیاز به یک طراحی اصولی و استاندارد می باشد که بدون مشاوره و در تماس بودن با متخصصان و کارشناسان این امر امکان پذیر نمی باشد. یکی دیگر از موارد اصول طراحی مطب جداسازی فضای انتظار با بخش درمانی بوسیله درب و راهرویی کوتاه است. طراحی داخلی مناسب، با بهبود کیفیت خدمات درمانی و با تأثیرات مثبتی که عنوان شد، مکمّل فعالیتهای درمانی پزشک است و حتی گاهی به عنوان بخشی از پروسۀ درمان محسوب می شود.

دوم اینکه هر مطب باید به قسمت های مربوط به خودش نزدیک باشد. دوم هم این که رنگها باید کوچکترین آلودگیها را نشان دهند. استفاده از رنگهای اصلی و پایه به عنوان زمینه، بازی با رنگها روی زمینۀ اصلی، استفاده از اشکال ساده در ساخت مبلمان و بهکارگیری متریال فلز یا شیشه برای آنها و همچنین طراحی باز از جمله ویژگیهای طراحی داخلی مدرن به شمار میرود. تزئینات در چنین محیطی به حداقل میرسد و با تکرار خطوط و ایجاد هارمونی بین رنگها و استفاده از نور طبیعی، پویایی فضا محفوظ میماند. همانطور که می دانید، طراحی و دکوراسیون فضاهای بداشتی و درمانی از جمله مطب و کلینیک های دندانپزشکی موضوعی پیچیده و در عین حال جذاب می باشد. سفید رنگی می باشد که در اولین برخورد افراد را به یاد تمیزی و لطافت میاندازند و همانطور که میدانید توجه تان را جلب میکند.

۱۹ کمپرسور باید خارج از فضای دکوراسیون سالن انتظار و اتاق درمان نصب شود. در صورتي كه براي همة تجهيزات يك اتاق بزرگ در نظر گرفته شود بايد فضاها را توسط پرده يا پارتيشن از هم جدا كرد، اغلب آزمايشگاه قلبي ريوي قسمتي از يك بخش مراقبتي است در صورتي كه براي فضاي آزمايشگاه قلبي ريوي پنجره در نظر گرفته شود بسيار مطلوب است، ولي در نظر گرفتن پنجره براي اين فضا ضروري نيست. این علم امروزه تحولی بزرگ در عرصۀ درمان به شمار میرود. بنابراین نه تنها مسیر حرکت های عریض و بزرگ برای امنیت بیماران و کارکنان ضروری است بلکه برای بهزیستی روان بیماران نیز مفید هستند. تزئینات روی سقف و دیوارها، مبلمان سادهتر پارچههای باکیفیت و همچنین عناصر امروزی مثل فلزات براق از جمله ویژگیهای سبک طراحی نئوکلاسیک است. مینیمالیسم را میتوان چیزی بیشتر از یک سبک طراحی دانست؛ آن را میتوان به عنوان سبک زندگی معرفی نمود. فرم یعنی هر چیزی که دیده شود، شکل، اندازه، رنگ و بافت داشته باشد، فضا را اشغال کند، مکانی را مشخص کند و جهتی را نشان دهد. همانطور که طراحی دکوراسیون یک خانه با یک دفتر کار یا مطب کاملا متفاوت است، طراحی دکوراسیون داخلی مطب های مختلف هم باید با هم متفاوت باشد.پس در قدم اول شناخت حوزه فعالیت مطب طراحی داخلی مطب رادیولوژی بسیار مهم است.

در طراحی فضای درمانی باید به این نکته مهم توجه داشت که درمانگاه و بیمارستان با دیگر فضاها تفاوت ویژهای دارد. باید بدانید که هیچ گونه مبنای دقیقی برای این دستهبندیها وجود ندارد؛ اما گاهی اوقات در نظر گرفتن وجوه مشترک این طراحیها و دانستن تفاوت بین آنها به افراد کمک میکند تا فضایی هماهنگ و متناسب با روحیات خود خلق کنند. اگر در اتاق پزشک پنجره وجود دارد بهتر است صندلی یا تختی( یونیت) که بیمار برای معاینه روی آن می نشیند را روبه روی پنجره قرار دهید تا بیمارحین دریافت خدمات احساس راحتی بیشتری کند. اگر نور طبیعی مستقیماً وارد اتاق معاینه شود بسیار ایده آل و آرامش بخش است.

بدیهی است که این خدمات منحصر به زمان خاصی نیست و حتی بعد از سالها حضور در یک فضای درمانی و فعالیت در آن میتوان در فرآیند بازسازی هم از آنها بهره برد. این موضوع، بهخصوص، در محیطهای درمانی و بهویژه کلینیکهای دندانپزشکی بسیار محسوس خواهد بود؛ زیرا این گونه مراکز به دلیل ماهیتی که دارند، اغلب برای کاربران و بیماران، محیطهای پرتنش و پراضطرابی محسوب میشوند و همچنین مدت زمان حضور بیماران در آنها بیشتر از سایر مطبهای پزشکی است. ۱۲ عرض راهرو های ورودی و راهرو های موجود در کلینیک دندانپزشکی از حداقل یک و نیم متر کمتر نباشد. یکی از مهمترین فاکتورها در طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی توجه به ضوابط و استانداردهای موجود است. ۱ حاقل یک دستگاه رادیوگرافی پری اپیکال باید در کلینیکدندانپزشکی موجود باشد.

توسط مجتبی شکوری

مجتبی شکوری