سی رود شبکه اصطلاحات تخصصی حمل و نقل دریایی | transemartlogistics

کنوانسیون بین المللی کانتینرهای ایمن مصوب سال ۱۹۷۲ میلادی همچنین زمانی که بخشی از عملیات حمل و نقل میان دو کشوری انجام شود که در قلمرو یکی از آنها این کنوانسیون اعمال می شود اجرا می گردد. این حمل و نقل جهت ارائه خدمات یخچالی به شکل کامیون و دریایی است و حمل دریایی کالاهای فاسد شدنی مانند ماهی ، میگو و را با دارا بودن تجهیزات لازم و کافی در بنادر بارگیری و تخلیه انجام می دهد. یک روش حمل و نقل دریایی می باشد که محموله از کانتینر کشتی خارج شده و به کانتینر یک کشتی دیگر منتقل می شود .این نوع حمل و نقل بیشتر در بندر جبل علی مرسوم است. فرستنده ی کالا شخصی است که کالای خود یا دیگران را برای شرکت حمل و نقل جهت حمل دریایی ارسال می کند.

مشاوره گمرکی

سی رود شبکه اصطلاحات تخصصی حمل و نقل دریایی | transemartlogistics

مکانی است در بندر کانتینری، که در آن، کالای عمومی، درون کانتینر، باربندی، یا از آن تخلیه می‌شود. به‌طور طبیعی، در CFS، امکانات انبارداری، و جابه‌جایی کالای عمومی نیز، می‌باید وجود داشته باشد. به معنی بندر چند منظوره‌ی کانتینری می باشد که در آن سرویس‌های FCL و LCL انجام می‌گیرد و دارای محوطه‌ی کانتینری و ایستگاه بارچینی کانتینر می باشد. این نوع حمل و نقل بررای کالاهای بدون بسته بندی مناسب می باشد. محلی در بندر کانتینری است که در آن محل کالا بارگیری یا تخلیه می شود .

نظر در “ اصطلاحات حمل و نقل دریایی و مروری بر تعریف و کاربرد آن­ها”

در خطوط منظم باري، بيش‌تر، كشتي‌هاي رو-رو (RO-RO)، كانتينربر ، و كالاي عمومي فعال http://transemartlogistics.com هستند. اداره‌ی يك خط، وظيفه و كار دشواري است، و مستلزم تبادل انبوهي از اطلاعات، و تهيه‌ی اسناد حمل، براي صدها محموله، در هر سفر است. منظور از دریای سرزمینی دریای ساحلی موضوع ماده ۳ قانون اصلاح قانون تعیین حدود آب های ساحلی و منطقه نظارت مصوب ۲۲ فروردین ۱۳۳۸ هجری شمسی می باشد. به بندری گفته می‌شود که عملیات حمل کانتینرهای پر، یا نیمه‌پر (LCL و FCL) در آن‌جا انجام می‌شود. کل محموله‌ی یک کانتینر است، که از جانب یک فرستنده برای یک گیرنده ارسال می‌گردد و می‌تواند به‌صورت DOOR TO DOOR حمل شود.

  • فوب یکی از اصطلاحات حمل و نقل دریایی است که به معنی تحویل روي عرشه کشتی می­باشد.
  • بدین شکل که، به‌عنوان فرستنده‌ی کالا، قسمتی از فضای كشتی را، از یک خط کشتی‌رانی می‌خرند، سپس، به‌عنوان حمل‌کننده، می‌فروشند.
  • حمل‌کننده‌ی عمومی، مسولیت کالا را، از زمان تحویل‌گیری، تا تحویل‌دهی، به‌عهده می‌گیرد.
  • دارای طراحی ویژه برای تسهیل حمل و نقل کالا از طریق یک نوع یا انواع حمل و نقل بدون بارگیری مجدد میان راهی باشد.

در این استاندارد طبقه‌بندی کالا برحسب معیارهای سازمان ملل و در مبادلات بین‌المللی به‌منظور مقایسه‌ و تحلیل اقتصادی کالاهای مبادله‌شده، برحسب طبقه‌ها معین و تعریف شده است. خدمات مکمل حمل از یک مبدا داخلی یا بندر فرعی به بندرگاه اصلی و محل استقرار کشتی خط یا از خطوط فرعی به خط اصلی. بنابراین با توجه به حجم کانتینرها که 20 فوت و 40 فوت هستند، درصورتیکه حجم بار یک مشتری از 20 فوت کمتر باشد، بار وی در کنار بار سایر صاحبان کالا به صورت مشترک(گروپاژ) حمل خواهد شد. حتی در مواقعی که کانتینر پر نشده باشد، منوط به این که فقط حاوی بار یک فرستنده باشد «کانتینر پر» یا FCL تلقی می‌شود. از لحاظ حمل‌کننده هرگاه کانتینر توسط فرستنده‌ی کالا بارگیری و بارچینی شده باشد و نه توسط حمل‌کننده یا پیمان‌کاران او FCL نامیده می‌شود. دراین حالت از نظر او تفاوتی نمی‌کند که نصف یا ربع چنین کانتینری پر شده باشد یا تمام آن.

دفتر بندرعباس

از این طریق اطمینان حاصل نماید که مقام‌های بندری، مخالفتی با تغییر وسیله‌ی حم، به‌عمل نخواهند آورد. وسیله حمل و نقل در این نوع انتقال نیز کشتی­ها و قایق­ها هستند اما از نفتکش‌ها و لنج­ها نیز ممکن است برای حمل و نقل انواع کالاها استفاده شود. برای جا به جایی کالاها (که موضوع مورد بحث ما هستند) بیشتر از کشتی­های بزرگی استفاده می­شود که توانایی جا به جایی بارها را داشته باشند. یک ویژگی دیگر نیز در مورد این کالاها صدق می­کند و آن هم این است که صاحبان آن­ها فورس زمانی برای انتقال ندارند. از آن جایی که سفرهای دریایی سرعت کمی نسبت به سفرهای هوایی دارند، حمل و نقل دریایی برای کالاهای سنگینی هست که هزینه حمل آن­ها بهتر است کم باشد.

توسط مجتبی شکوری

مجتبی شکوری