استخراج و تولید مس چگونه انجام می شود؟ پایگاه خبری آهن ترید-دیزما

لیچینگ قلیایی نسبت به اسیدی تا حدودی انتخابی‌تر عمل می‌کند و روی باطله‌های کربناتی اثر کمتری می‌گذارد. دیگر حلال‌هایی که می‌توان برای لیچینگ کانسنگ‌های مس استفاده کرد محلول‌های اسید سولفات فریک، محلول اسیدی کلروفریک، سیانور سدیم یا پتاسیم اشاره کرد. خود آب به خاطر داشتن گازهای محلول چون CL۲,NH۳,SO۲ نیز موجب لییچینگ کانی مس می‌شود و اکسیژن محلول در آب نیز باعث آفزایش سرعت اکسایش سولفورهای فلزی می‌شود. در هیدرم متالوژی، کاربرد باکتری برای انحلال کانی‌ها روز به روز توسعه بیشتری می یابد. به کارگیری باکتری‌ها و موجودات زنده نقش آنها در سلامتی و آلود گی محیط زیست به درستی روشن نیست و می‌تواند در آینده مسئله ساز باشد. در این روش هیدرومتالوژی عمدتا برای بازیابی فلزات از محلول از روش الکترولیز استفاده می‌شود که مصرف کننده انرژی گران قیمت الکتریکی است.

در قسمت ستلر، قطرات مذاب مات و سرباره جمع‌آوری و در دو لایه جداگانه قرار می‌گیرد. دومین شرکتی که از این روش استفاده کرد شرکت تولید نیکل «اینکو» بود. با این حال، تعداد کمی از کوره‌های ذوب در حال حاضر از این روش استفاده می‌کنند و بیشتر کوره‌ها تکنولوژی شرکت اتوکمپو را به کار می‌برند. تفاوت این دو روش در استفاده از مخازن خروج گاز است که در شکل زیر می‌بینید. این روش می‌تواند در مورد سنگ‌هایی که بطور طبیعی حاوی نرمه زیاد نباشد کاربرد داشته باشد به طوری که بدون هیچ اشکال با استفاده از تراکتور و بلدوزر بتوان سطح هیپ را تنظیم نمود. در این روش جهت کنترل میزان فشردگی با ساخت جاده باریکی در امتداد رویه هیپ از تردد کامیون روی تمام سطح هیپ جلوگیری به عمل آید.

كليات روش هاي توليد مس

در این روش از مخزن‌های به عمق ۲۰ فوت و ابعاد ۶۰ فوت که دارای یک کف سوراخ است استفاده می‌شود. این روش یکی از روش‌های قدیمی لیچینگ آمونیاکی کنسانتره‌های اکسیدی حاصل از روش ثقلی و لیچینگ آمونیاکی سنگ معدن‌های مس آزاد بکار برده می‌شود. لیچینگ هیپ و دامپ در اصل شبیه به هم می‌باشد وتفاوت در نوع معدن و مقدار فلز موجود در آن می باشد.در لیچینگ هیپ سنگ‌های معدنی کم عیار بوده و سنگ‌ها را در ابتدا خرد کرده و سایزهای یکسان در می‌آیند و به صورت یک بستری به ارتفاع ۳ متر در می‌آورند که وزن این بسترها چند صد تن می‌باشد.

در میان تمامی معادن ذکر شده، معدن کودلکو شیلی با در اختیار داشتن 18 درصد از ذخایر مس جهان، بالاترین سهم را به خود اختصاص می دهد. این شرکت سالانه حجم قابل توجهی از مس را استخراج کرده و به صورت های مختلفی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. بهینه سازی فرآیند نمونه برداری چال های استخراجی در معدن مس پورفیری میدوک و تاثیر آن در بازیابی کارخانه تغلیظ. یکی از مشکلات محموله‌های ارسالی از معادن و به‌ویژه معادن روباز، کنترل عیار و …

برای نخستین بار توسط یک شرکت فناور در پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی صورت گرفت؛

عیار سنگ معدن مس بین 5/0 تا 1 درصد مس (در معادن روباز) تا 2% مس (در معادن زیرزمینی) است. فلز مس خالص با انجام فرآیندهای تغلیظ، ذوب و پالایش این سنگ‌ها تولید می‌شود. با توجه به حجم عظیم ذخایر کانسنگ‌های سولفیدی در کشور، در راستای دستیابی به تکنولوژی بیولیچینگ جهت فرآوری انواع مختلف کانسنگ‌های مس، کنسانتره ها و حتی سرباره‌های فرآیندهای ذوب مس، تلاش های شایان توجهی توسط کارشناسان مجتمع مس سرچشمه صورت گرفته است. در این روش ابتدا مصرف اسید بالا خواهد بود اما با شروع لیچینگ اسید تولید می‌شود و کم کم مصرف محصولات مسی اسید کاهش می‌یابد.

  • سرعت بهم زدن رابطه مستقیم با سرعت لیچینگ دارد اما باید مسائل اقتصادی را نیز در نظر گرفت.
  • در این ویکی‌پدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و هم‌تراز با عنوان مقاله قرار دارند.
  • در تحقیق انجام شده، مروری بر هزینه های مربوط به دو روش پیرومتالورژی و بیوهیدرومتالورژی در تولید مس و مسایل محیطزیستی شده است که در نتیجه با مقایسه این دو روش، روش بیوهیدرومتالورژی روشی سازگار بامحیطزیست و اقتصادی میباشد.
  • اگرچه اعداد بیان شده مربوط به هزینه‌ها در بخش معدن بود، اما سایر واحدهای این مجتمع اعم از بخش تغلیظ، پالایش و…
  • استفاده از اکسیژن در این روش، هم باعث کاهش سوخت مصرفی می‌شود و هم آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد می‌کند؛ چراکه دی‌اکسید سولفوری که درنتیجه این فرآیند تولید می‌شود قابل جمع‌آوری برای تولید اسید سولفوریک در کارخانه‌های اسید است.
استخراج و تولید مس چگونه انجام می شود؟ پایگاه خبری آهن ترید-دیزما

بنابراین بهبود کیفیت کاتد بلانک استنلس استیل به عنوان عضو مهمی از این فرایند می تواند نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی برق و افزایش کیفیت کاتد مس داشته باشد. الکترووینینگ، که به آن استخراج الکتریکی نیز گفته می‌شود، عبارتست از عملیات رسوب الکتریکی فلزات از سنگ معدن آن در یک حلال که به‌طور معمول به آن فرایند لیچینگ گفته می‌شود. پالایش الکتریکی از روش مشابهی برای بیرون کشیدن ناخالصی ها از فلزات استفاده می‌نماید.

فسفر برنز آلیاژی از فلز سرخ

توسط مجتبی شکوری

مجتبی شکوری